PELAKSANAAN PEMBANGUNAN WAKAF KORPORATJOHOR CORPORATION BERHAD (JCorp)

Hj. Abd. Shakor bin Borham

Kertas kerja iniakan membincangkan mengenai pelaksanaan pembangunan wakaf korporat yang diperkenalkan oleh Johor Corporation Berhad(JCorp) menerusi anak syarikatnya iaitu Waqaf An-Nur Corporation Berhad (WANCorp). Wakaf ini merupakan salah satu daripada bentuk wakaf kontemporari yang dipercayai pertama dilakukan oleh sebuah syarikat korporat di negara ini dan juga di dunia. Tujuan utama penulisan ini adalah untuk mengupaspelaksanaan wakaf korporat dari perspektif Islamdi samping meninjau sejauhmanapelaksanaan pembangunan wakaf tersebut dapat memenuhi matlamat amalan wakaf dalam Islam.Bagi memenuhi matlamat ini, penulis telah melakukan kajian melalui kaedah pengumpulan data dan penganalisaan data. Hasil kajian mendapati wakaf korporat yang diperkenalkanoleh JCorp merupakan adaptasi daripada wakaf saham yang terdapat di dalam Islam. Berasaskan laporan tahunan yang dikeluarkan oleh syarikat tersebut ternyata pelaksanaanpembangunannya telah memberi manfaat yang besar kepada seluruhmasyarakat. Kajian ini diakhiri dengan beberapa cadangan dikemukakan bagi tujuan menambahbaikkan dalam pelaksanaanpembangunan wakaf tersebut

to Download..click Url :

or click :

PENTING :

Salin/Copy No Handpnone dan anda PASTE di BERITA TRANSFER dari Bank Anda ke Bank Badan Wakaf Indonesia

Jika Dana Wakaf Uang tidak diterima dalam waktu 2 x 24 jam (hari kerja - dibuktikan sinkronisasi data dengan pihak Bank), maka Formulir (AIW) ini dinyatakan BATAL.

HOT LINE : Rajih - WA 0898 5345 231 

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

زائر منذ 18 مايو 2019

من نحن>

مجلس الأوقاف الإندونيسي هو مؤسسة حكومية مستقلة تشكلت على أساس القانون رقم 41 لعام 2004 بشأن الوقف. تم تشكيل هذا المجلس في إطار تطوير وتطوير الممثلين في إندونيسيا.
الأمانة: بيت القرآن يبني منتزه إندونيسيا المصغر الجميل (TMII)

جى. رايا تيمي بينتو 1 - جاكرتا تيمور 13560

visitor since June 1, 2019 (Flag Counter Installed)

CONTACT >

T: +6221-87799232

     +6221-87799311

F: +6221-87799383

E: bwi@bwi.or.id